Κυπριακή Δημοκρατία Κυπριακή Δημοκρατία

Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού για τους κανονισμούς «Οι περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Καθορισμός μη Ανεπτυγμένης Οικοδομήσιμης Γης και Λοιπές Διατάξεις) Κανονισμοί του 2017»

Παρόντες:

  • Αβέρωφ Νεοφύτου, πρόεδρος    
  • Μαρίνος Μουσιούττας
  • Ονούφριος Κουλλά    
  • Μαρίνος Σιζόπουλος
  • Αντρέας Καυκαλιάς    
  • Άννα Θεολόγου
  • Άγγελος Βότσης    
  • Γιώργος Περδίκης


Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού μελέτησε αυθημερόν τους πιο πάνω κανονισμούς, οι οποίοι κατατέθηκαν στη σημερινή συνεδρία της ολομέλειας και κηρύχθηκαν επείγοντες. Στη συνεδρία της επιτροπής κλήθηκαν και παρευρέθηκαν ο Έφορος Φορολογίας και εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Εσωτερικών και της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας.

Σκοπός των υπό αναφορά κανονισμών, οι οποίοι εκδίδονται δυνάμει της παραγράφου 1(β)(iii) του Όγδοου Παραρτήματος του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμου, είναι η θέσπιση δευτερογενούς νομοθεσίας στην οποία να καθορίζεται η κατηγορία των τεμαχίων γης τα οποία εμπίπτουν στον ορισμό της μη ανεπτυγμένης οικοδομήσιμης γης.

Όπως είναι γνωστό, η Βουλή των Αντιπροσώπων ψήφισε τον περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Τροποποιητικό) (Αρ. 3) Νόμο του 2017 [Αρ. Νόμου 157(Ι) του 2017], ο οποίος δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας στις 13 Νοεμβρίου 2017.

Ο εν λόγω νόμος αποτελεί εναρμονιστική υποχρέωση της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2006/112/ΕΚ της 28ης Νοεμβρίου 2006 σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας και προβλέπει για την υπαγωγή των γηπέδων προς οικοδόμηση σε φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) με συντελεστή ύψους δεκαεννέα τοις εκατόν (19%).

Επισημαίνεται ότι οι προταθείσες με το εν λόγω νομοσχέδιο ρυθμίσεις είχαν αποτελέσει αντικείμενο μακράς συζήτησης στο στάδιο εξέτασής του από την επιτροπή. Ακολούθως, στο στάδιο της υποβολής του εν λόγω νομοσχεδίου στην ολομέλεια του σώματος για ψήφιση στις 3 Νοεμβρίου 2017 και βάσει κατατεθείσας τροπολογίας αποφασίστηκε ότι οι κατηγορίες τεμαχίων γης οι οποίες θα υπάγονται στις διατάξεις της σχετικής νομοθεσίας θα καθορίζονται με την έγκριση κανονισμών από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, αντί με διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου όπως είχε αρχικά προταθεί από την εκτελεστική εξουσία.

Ως αποτέλεσμα της ως άνω απόφασης, προέκυψε η ανάγκη ετοιμασίας από την εκτελεστική εξουσία και έγκρισης από τη Βουλή των υπό συζήτηση κανονισμών, οι πρόνοιες των οποίων διαπιστώνεται ότι συνάδουν και βρίσκονται εντός του πνεύματος του αντίστοιχου προσχεδίου διατάγματος του Υπουργικού Συμβουλίου, το οποίο είχε υποβληθεί και είχε συζητηθεί εκτενώς από την επιτροπή στο πλαίσιο των συνεδριάσεων που είχαν διεξαχθεί κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου.

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τους υπό αναφορά κανονισμούς, το άρθρο 3(β) του σχετικού ψηφισθέντος νόμου (Αρ. Νόμου 157(Ι) του 2017), το οποίο αφορά στη φορολόγηση της μη ανεπτυγμένης οικοδομήσιμης γης, τίθεται σε ισχύ από τη 2α Ιανουαρίου 2018.

Ως εκ τούτου, όπως σχετικά επισημαίνεται, σε περίπτωση που οι σχετικοί κανονισμοί δεν εγκριθούν από τη Βουλή των Αντιπροσώπων πριν από την ημερομηνία εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας, δηλαδή πριν από τη 2α Ιανουαρίου 2018, από την ημερομηνία αυτή και μετά θα επιβάλλεται ΦΠΑ σε κάθε μεταβίβαση μη ανεπτυγμένης οικοδομήσιμης γης η οποία προορίζεται για την ανέγερση μίας η περισσότερων σταθερών κατασκευών και πραγματοποιείται στο πλαίσιο άσκησης οικονομικής δραστηριότητας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σχετική νομοθεσία.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι εν λόγω κανονισμοί έχουν καταρτισθεί κατά τρόπο που να υπάρχει σαφήνεια του όρου τόσο της μη ανεπτυγμένης οικοδομήσιμης γης που αποτελεί αντικείμενο του φόρου όσο και του όρου της γης που θα εξαιρείται από την επιβολή ΦΠΑ.

Επιπροσθέτως των πιο πάνω, στην εισηγητική έκθεση τονίζεται από την εκτελεστική εξουσία ότι οι πρόνοιες των προτεινόμενων κανονισμών είχαν αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή υπό τη μορφή προσχεδίου διατάγματος του Υπουργικού Συμβουλίου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Στόχος υπήρξε η εξεύρεση συναινετικής λύσης. Στο πλαίσιο δε επικοινωνίας με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι προτεινόμενες ρυθμίσεις έγιναν αποδεκτές ως συνάδουσες με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και το πνεύμα των σχετικών αποφάσεων του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σημειώνεται ότι η εκτελεστική εξουσία, καταθέτοντας στη Βουλή τους υπό συζήτηση κανονισμούς, τονίζει την ανάγκη έγκρισής τους με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, ενόψει της επικείμενης διακοπής των εργασιών της Βουλής και εξαιτίας του γεγονός ότι ο ψηφισθείς νόμος δε δύναται να εφαρμοστεί, χωρίς να προκύψουν σοβαρά προβλήματα.

Στο στάδιο της συζήτησης των κανονισμών ο Έφορος Φορολογίας δήλωσε ότι σε αυτούς έχει περιληφθεί, επιπρόσθετα από τα όσα προβλέπονταν στο διάταγμα, πρόνοια, βάσει της οποίας στο νέο φορολογικό συντελεστή υπόκεινται και νέα τεμάχια γης που μπορούν να δημιουργηθούν λόγω επίχωσης της θάλασσας τα οποία θα εγγραφούν στο Τμήμα Κτηματολογίου και Χωρομετρίας και για τα οποία εξασφαλίστηκε πολεοδομική ή/και οικοδομική άδεια.

Επ’ αυτού, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εσωτερικών δήλωσε ότι η εν λόγω πρόνοια αφορά μαρίνες και λιμάνια, δηλαδή τεμάχια γης τα οποία αποτελούν κρατική περιουσία η οποία μπορεί να μισθωθεί/εκμισθωθεί.

Περαιτέρω, ο Έφορος Φορολογίας ενημέρωσε την επιτροπή ότι σε σχέση με το διάταγμα έχει αφαιρεθεί η πρόνοια βάσει της οποίας ο ίδιος με γνωστοποίησή του κατόπιν έγκρισης του Υπουργικού Συμβουλίου θα μπορούσε να διαφοροποιήσει τα τεμάχια γης που αποτελούν αντικείμενο του φόρου, εφόσον, σύμφωνα με την απόφαση της Βουλής, οποιαδήποτε διαφοροποίηση θα μπορεί να επέλθει μόνο με την έγκριση τροποποιητικών κανονισμών.

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, διαμόρφωσε τις ακόλουθες θέσεις:

1. Ο πρόεδρος και το μέλος της βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Συναγερμού, καθώς και τα μέλη της βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος τάσσονται υπέρ της έγκρισης των κανονισμών.

2. Τα μέλη της βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, το μέλος της βουλευτής του Κινήματος Σοσιαλδημοκρατών ΕΔΕΚ, το μέλος της βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών, καθώς και το μέλος της βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση του θέματος στην ολομέλεια του σώματος.

Υπό το φως των πιο πάνω θέσεων, η επιτροπή με την παρούσα έκθεσή της υποβάλλει τους υπό συζήτηση κανονισμούς για λήψη τελικής απόφασης στο στάδιο της συζήτησής τους από την ολομέλεια του σώματος.

 

8 Δεκεμβρίου 2017