Κυπριακή Δημοκρατία Κυπριακή Δημοκρατία

Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού για το νομοσχέδιο «Ο περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2018» και «Οι περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης των Υποψηφίων Εκπαιδευτικών Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) Κανονισμοί του 2018»

Παρόντες:

  • Κυριάκος Χατζηγιάννης, πρόεδρος    
  • Γιώργος Κάρουλλας    
  • Αννίτα Δημητρίου    
  • Γιώργος Κ. Γεωργίου    
  • Αντρέας Καυκαλιάς     
  • Γιώργος Τ. Γεωργίου
  • Πανίκος Λεωνίδου
  • Μιχάλης Γιωργάλλας
  • Χαράλαμπος Θεοπέμπτου


Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού εξέτασε από κοινού το υπό αναφορά νομοσχέδιο και τους υπό αναφορά κανονισμούς σε δύο συνεδρίες της, που πραγματοποιήθηκαν στις 6 και 13 Ιουνίου 2018.

Στο στάδιο της μελέτης του νομοσχεδίου και των κανονισμών κλήθηκαν και παρευρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, της Διεύθυνσης Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, της Διεύθυνσης Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του ίδιου υπουργείου, της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (ΕΕΥ), του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, του Πανεπιστημίου Κύπρου, της ΟΕΛΜΕΚ, της ΟΛΤΕΚ και της ΠΟΕΔ.

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Νόμου, ώστε να καταστεί δυνατή η παρακολούθηση του Προγράμματος Παιδαγωγικής Κατάρτισης από τους υποψηφίους που περιλαμβάνονται στους Πίνακες Διορισίμων. Επίσης, με την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα σε υποψήφιους εκπαιδευτικούς μέσης εκπαίδευσης να ολοκληρώνουν επιτυχώς το Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής ή Παιδαγωγικής Κατάρτισης από τους Πίνακες Διοριστέων ή Διορισίμων πριν από την επικύρωση του διορισμού τους.

Με τους κανονισμούς, οι οποίοι εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 76 του περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Νόμου, θεσπίζονται νέοι κανονισμοί σε σχέση με το Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης των υποψήφιων εκπαιδευτικών λειτουργών μέσης εκπαίδευσης και καταργούνται οι υφιστάμενοι κανονισμοί, που τιτλοφορούνται «Οι περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης των Υποψηφίων Εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης) Κανονισμοί του 2007».

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, επισημαίνονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

1. Το νομοσχέδιο στοχεύει στην αντιμετώπιση των ζητημάτων που έχουν εντοπιστεί από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας και αποσκοπεί στην ομαλή εφαρμογή προνοιών του νέου σχεδίου διορισμών στην εκπαίδευση.

2. Από το Σεπτέμβριο του 2018 θα προσφέρεται μόνο το Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης των υποψήφιων εκπαιδευτικών λειτουργών μέσης εκπαίδευσης, με βάση την τροποποίηση που επήλθε στον υφιστάμενο νόμο το 2015 [Ν. 127(Ι)/2015], και το νέο πρόγραμμα θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης.

3. Σύμφωνα με την πιο πάνω τροποποίηση, που επήλθε το 2015, οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί λειτουργοί πρέπει να προσκομίσουν το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης, για να τύχουν διορισμού.

4. Στη διαβούλευση που έγινε κλήθηκαν να συμμετάσχουν εκπρόσωποι της Διεύθυνσης Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, της Διεύθυνσης Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, του Πανεπιστημίου Κύπρου και των εκπαιδευτικών οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ. Ειδικότερα, το Πανεπιστήμιο Κύπρου εξέφρασε άτυπα τη διαφωνία του για τη σύνταξη των νέων κανονισμών, ενώ οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ δεν απέστειλαν στο αρμόδιο υπουργείο οποιεσδήποτε θέσεις.

5. Σύμφωνα με τον προτεινόμενο νόμο, θα παρέχεται επίσης μεταξύ άλλων η δυνατότητα σε υποψηφίους μέσης εκπαίδευσης να ολοκληρώνουν επιτυχώς το Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής ή Παιδαγωγικής Κατάρτισης πριν από την επικύρωση του διορισμού τους.

6. Η άμεση προώθηση των προτεινόμενων νομοθετημάτων κρίνεται αναγκαία, ώστε να είναι σε θέση η ΕΕΥ να προσφέρει τους πρώτους μόνιμους διορισμούς από τους καταλόγους διορισίμων από τον προσεχή Σεπτέμβριο.

7. Στους κανονισμούς προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι η διοργάνωση και υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος θα ανατίθεται από την αρμόδια αρχή στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, χωρίς να προβλέπεται το κόστος για την αρμόδια αρχή. Σε περίπτωση όμως που το Πανεπιστήμιο Κύπρου δε θα είναι σε θέση να προσφέρει χωρίς κόστος το εν λόγω πρόγραμμα, τότε η αρμόδια αρχή θα μπορεί μέσω ανοικτής διαδικασίας να αναθέσει τη διοργάνωση και υλοποίηση του προγράμματος αυτού σε άλλα πανεπιστήμια της Κύπρου (δημόσια και ιδιωτικά) στα οποία όμως λειτουργούν Παιδαγωγικές Σχολές.

Όπως επισήμανε η διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, οι κανονισμοί στο μεγαλύτερο μέρος τους παραμένουν οι ίδιοι με τους υφιστάμενους του 2007. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις η σημαντική αλλαγή είναι η πρόνοια που εισάγεται για ανοικτή προκήρυξη της προσφοράς του προγράμματος προς όλα τα πανεπιστήμια που έχουν Παιδαγωγικές Σχολές υπό την εποπτεία και το συντονισμό του αρμόδιου υπουργείου, σε περίπτωση που πρέπει να καταβάλλεται το κόστος από το υπουργείο. Συγκεκριμένα, δε θα μπορεί το αρμόδιο υπουργείο να αναθέσει απευθείας το πρόγραμμα στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, σε περίπτωση που το Πανεπιστήμιο Κύπρου ζητήσει την κάλυψη του κόστους του προγράμματος από το υπουργείο.

Όπως ανέφερε πρόσθετα η ίδια, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, αν εγκριθούν από τη Βουλή το νομοσχέδιο και οι κανονισμοί, το πρόγραμμα που θα παρακολουθούν όλοι οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί θα ονομάζεται Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης και θα συνεχίσει να προσφέρεται από το Πανεπιστήμιο Κύπρου. Επίσης, με την προωθούμενη τροποποίηση θα παρέχεται η δυνατότητα απαλλαγής στους υποψηφίους του Πίνακα Διορισίμων για τους ίδιους λόγους που παρέχεται και στους υποψηφίους του Πίνακα Διοριστέων.

Οι εκπρόσωποι της ΟΕΛΜΕΚ και της ΟΛΤΕΚ συμφώνησαν με τις πρόνοιες του νομοσχεδίου και των κανονισμών. Ειδικότερα, οι εκπρόσωποι της ΟΕΛΜΕΚ επισήμαναν ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει το κόστος να το επωμίζονται οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί και ότι το εν λόγω πρόγραμμα πρέπει να προσφέρεται από τα δημόσια πανεπιστήμια.

Η εκπρόσωπος του Πανεπιστημίου Κύπρου δήλωσε ότι το πανεπιστήμιο επιθυμεί να συνεχίσει να προσφέρει το εν λόγω πρόγραμμα στο οποίο έχουν επενδύσει με συγκεκριμένους σχεδιασμούς. Όπως επισήμανε η ίδια, το Πανεπιστήμιο Κύπρου διαφωνεί με την παραχώρηση της δυνατότητας αυτής και σε άλλα πανεπιστήμια. Επιπρόσθετα, όπως τόνισε η ίδια, το κόστος του προγράμματος καταβάλλεται από τα διαρθρωτικά ταμεία.

Στα πλαίσια της συζήτησης οι εκπρόσωποι της ΕΕΥ κατέθεσαν υπόμνημα στο οποίο περιλαμβάνονται εισηγήσεις για συγκεκριμένες βελτιώσεις σε σχέση με ορισμένα χρονοδιαγράμματα στους υπό εξέταση κανονισμούς.

Επιπρόσθετα, η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας εισηγήθηκε συγκεκριμένη νομοτεχνική διόρθωση όσον αφορά το άρθρο 28Γ του νομοσχεδίου, το οποίο είχε τροποποιηθεί με το Νόμο αρ. 127(Ι) του 2015, ώστε αυτό να μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή άμεσα.

Με βάση τα πιο πάνω, η επιτροπή διαμόρφωσε ανάλογα το κείμενο του νομοσχεδίου και των κανονισμών.

Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού διαμόρφωσε τις ακόλουθες θέσεις:

1. Ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Συναγερμού δήλωσαν ότι συμφωνούν με το σκοπό και τις επιδιώξεις του νομοσχεδίου και των κανονισμών όπως έχουν διαμορφωθεί με βάση τα πιο πάνω και εισηγούνται την ψήφιση του νομοσχεδίου σε νόμο και την έγκριση των κανονισμών.

2. Τα μέλη της επιτροπής βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, τα μέλη της επιτροπής βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος, το μέλος της επιτροπής βουλευτής της Αλληλεγγύης και το μέλος της επιτροπής βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επί του νομοσχεδίου και των κανονισμών στα πλαίσια της συζήτησής τους στην ολομέλεια του σώματος.

19 Ιουνίου 2018