RSS YouTube Spacer
Ελληνικά Spacer - Spacer Türkçe Spacer - Spacer English
Κυπριακή Δημοκρατία

Ομιλία του βουλευτή, κ. Γιώργου Λουκαϊδη, στις εργασίες της Μόνιμης Επιτροπής της ΚΣ του Συμβουλίου της Ευρώπης - 24/11/2017

Ομιλία του βουλευτή, κ. Γιώργου Λουκαϊδη, στις εργασίες της Μόνιμης Επιτροπής της ΚΣ του Συμβουλίου της Ευρώπης - 24/11/2017

Στα πλαίσια των εργασιών της Μόνιμης Επιτροπής της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, που διεξάγονται στην Κοπεγχάγη, ο βουλευτής κ. Γιώργος Λουκαϊδης μίλησε για το θέμα της αυτοδιάθεσης και απόσχισης.

Αναφέροντας ότι τα ζητήματα αυτά είναι εξαιρετικά σύνθετα και οι απόψεις διίστανται, ο κ. Λουκαϊδης τόνισε ότι παρόλες τις διαφορετικές προσεγγίσεις που υπάρχουν, όλοι μπορούν να συμφωνήσουν ότι οι λύσεις πρέπει να βασίζονται στην απόρριψη οποιασδήποτε μορφής βίας και στην αναζήτηση ειρηνικών και διαρκών διευθετήσεων που να αντικατοπτρίζουν τις προσδοκίες των λαών για ειρήνη, ευημερία και ασφάλεια.  

Στη συνέχεια, ο κ. Λουκαϊδης εξήγησε ότι σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και με πλήρη σεβασμό στις έννοιες της αυτοδιάθεσης και στα δικαιώματα των μειονοτήτων, οι αρχές της κυριαρχίας, της εδαφικής ακεραιότητας και το απαραβίαστο των συνόρων έχουν κεφαλαιώδη σημασία στη διεξαγωγή των διεθνών σχέσεων. Πρόσθεσε πως οι αρχές είναι αλληλένδετες και καμία από αυτές δε μπορεί να ισχύει παραβιάζοντας κάποια άλλη. Οι αγώνες κατά της αποικιοκρατίας, επεσήμανε ο κ. Λουκαϊδης, που νομίμως οδήγησαν στην καθιέρωση νέων ανεξάρτητων κρατών και συνόρων ή και οι ειρηνικές περιπτώσεις διαιρέσεων, όπως αυτές ανάμεσα στη Σερβία και το Μαυροβουνίου ή της πρώην Τσεχοσλοβακίας, αποτελούν εξαιρέσεις, εξήγησε, καθότι πλείστες των περιπτώσεων καταδεικνύουν ότι ο διαμελισμός κρατών συνέβη κατά τρόπο βίαιο και καταστροφικό. Όταν δε επισυμβαίνει δια της παρέμβασης στα εσωτερικά ζητήματα διεθνώς αναγνωρισμένων κρατών, αποτελεί παράνομη και καταδικαστέα ενέργεια που δεν μπορεί να επιφέρει οποιαδήποτε νόμιμα αποτελέσματα.

Θα πρέπει, ανέφερε στη συνέχεια ο Κύπριος βουλευτής, να αναλογιστούμε τι κρύβεται σήμερα πίσω τα διάφορα κινήματα που διεκδικούν την απόσχιση ή την ανεξαρτησία τους. Πρωτίστως, θα πρέπει να καθορίσουμε εάν ένας τοπικός πληθυσμός μπορεί να χαρακτηρισθεί ως σαφέστατα ξεχωριστός λαός και όχι απλώς ως μια κοινότητα ή μειονότητα. Αυτό προϋποθέτει βεβαίως πως ο πληθυσμός αυτός προϋπήρχε ιστορικά στην εν λόγω περιοχή. Εξίσου σημαντικό είναι να αξιολογήσουμε εάν τα αιτήματα και οι διεκδικήσεις ενός λαού για ανεξαρτησία, στηρίζονται στη συστηματική και μαζική παραβίαση των δικαιωμάτων του από  το κεντρικό κράτος. Άλλωστε ανέφερε, υπάρχουν και άλλες οδοί που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και να αξιοποιηθούν για την ικανοποίηση τέτοιων αιτημάτων, που εδράζονται σε υπάρχουσες και νομίμως κατοχυρωμένες συνταγματικές πρακτικές.

Στην περίπτωση της πρόσφατης κρίσης στην Καταλονία, ανέφερε ο κ. Λουκαϊδης, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η εν λόγω περιοχή απολάμβανε ένα είδους διευρυμένης  αυτονομίας, που ανακλήθηκε εν μέρει από το Συνταγματικό Δικαστήριο το 2010. Η εξέλιξη αυτή αναζωπύρωσε τον εθνικισμό και τελικά οδήγησε στην διεξαγωγή του δημοψηφίσματος της 1ης Οκτωβρίου 2017. Αυτό όμως που έχει σημασία, είπε, είναι το γεγονός ότι για ακόμη μια φορά, αυτό που διακυβεύεται δεν είναι το συμφέρον του λαού της Καταλονίας ή της Ισπανίας αλλά ισχυρά οικονομικά συμφέροντα και το ποσοστό της συνεισφοράς της Καταλονίας στον κρατικό προϋπολογισμό.

Η αποδοχή και η νομιμοποίηση αξιώσεων για ανεξαρτησία περιοχών εντός των κρατών μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης, θα αποτελούσε ένα πολύ επικίνδυνο προηγούμενο για την ασφάλεια και σταθερότητα της Ευρώπης, ανέφερε ο κ. Λουκαϊδης. Τουναντίον, εξήγησε, υπάρχουν διάφοροι μηχανισμοί για κρατικούς και μη κρατικούς φορείς, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε διεθνές επίπεδο για την επίλυση τέτοιων ζητημάτων. Όλο το σύστημα των Ηνωμένων Εθνών, εξήγησε, καθώς επίσης θεσμικά όργανα και σώματα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν πίεση προς τις αρχές μιας χώρας και να συμβάλουν θετικά ώστε αυτή να προβεί στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις προκειμένου να εδραιωθούν πιο ανοικτές και συμμετοχικές κοινωνίες στη βάση της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου.

Μετά την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974 και τη συνεχιζόμενη κατοχή του νησιού από τουρκικά στρατεύματα, ανέφερε καταληκτικά ο κ. Λουκαϊδης, καταβάλλονται προσπάθειες για την επανένωση του τόπου και του λαού μας. Το πλαίσιο λύσης της δικοινοτικής διζωνικής ομοσπονδίας, που επιδιώκουμε με τους Τουρκοκύπριους συμπατριώτες μας, θα αντικατοπτρίζει τη μετεξέλιξη της εσωτερικής δομης του κράτους. Η δομή αυτή θα εγγυάται, εξήγησε, την ανεξαρτησία, εδαφική ακεραιότητα και κυριαρχία του κράτους και θα διασφαλίζει επίσης, την πολιτική ισότητα των δυο κοινοτήτων και τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών. Οποιαδήποτε απόπειρα διχοτόμησης του νησιού, είπε, είτε άμεση είτε έμμεση, ή οποιαδήποτε προσπάθεια εισαγωγής συνομοσπονδιακών στοιχείων στο πλαίσιο λύσης, θα αποφέρει καταστροφικές συνέπειες. Τέτοιες ενέργειες επεσήμανε, θα συνιστούν ξεκάθαρα παραβίαση της εδαφικής ακεραιότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία καθιερώθηκε από κοινού με την Τουρκοκυπριακή κοινότητα το 1960 δια της Συνθήκης Εγκαθίδρυσης, ενώ θα υπονομεύσει τα συμφέροντα ολόκληρου του Κυπριακού λαού. Αυτό άλλωστε περιέχεται και στη Συμβουλευτική Γνώμη του Διεθνούς Δικαστηρίου για το Κόσοβο. Εν κατακλείδι, είπε, εάν η Τουρκία σεβαστεί τη διεθνή νομιμότητα, μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο μέλλον.

Ανακοινωθέν Βουλής των Αντιπροσώπων
Παρασκευή, 24 Νοεμβρίου 2017


ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ
spacer
Βουλή των Αντιπροσώπων © Πνευματικά δικαιώματα 2018
spacer
Δημιούργημα της: Dynamic Works | Με την ισχύ του DWCMS